måndag 4 april 2011

Såhär får det bli!

12 stycken!

Så enkelt är det, tolv plantor kommer jag kunna ha under lysrören + i köket! Går mot strömmen, slår till på 6,5 liters krukor och i dem kommer plantorna få stå, dvs det blir slutkrukorna. Dessa plantor kommer jag ha inomhus hela tiden!

Sen tror jag att jag har en liten livlina för några av dem andra, nämligen farmor och farfars pensionärskuvös. Där kan dem få stå till det är varmt nog att ha dem utomhus här runt huset! Låter som en hygglig plan enligt mig! Det är förövrigt nog min farmors gener som fått mig att gilla odlandet, hon och inte minst hennes mamma hade stora odlingar ute där förr i tiden, och dem åkte hela vägen från yttersta Björlanda in till stan för att sälja på torghandel i Göteborg, allt från blommor till grönsaker och fisk!

Senare, när jag fanns och var liten, hade farmor och farfar bara ett litet växthus kvar och ett odlingsland för hushållet, men jag minns än idag lukten av alla tomatplantor i växthuset och smaken av ärtorna från en nyplockad ärtskida! Underbart! Hon blev väldigt, väldigt glad när hon fick veta att jag själv börjat så smått.. värmde i hjärtat på mig!

SÅ, inte kan man ge upp då! Såhär får det bli! :)

Övriga små prydnads-chilis har jag planterat om i deras ''slutkrukor'' nu, tex Auroran!

Förjäkla nöjd rent ut sagt!

Imorgon skall det köpas en massa dyra krukor men jag tänker blunda för priset och betala med kort som om det vore gratis, så va de me de! ;D Blir update imorgon! /Niklas!

7 kommentarer:

Bobbo sa...

Snyggt, roligt att du inte kasta allt :) Jag är inne på samma linje som dig att bara behålla 12 plantor. Skall se hur många som får plats i växthuset. Bara kämpa vidare.

Niklas sa...

När man får lite distans till det hela är det klart att man får räkna med mycket ''läropengar'' första gången man tar på sig nått sånthär! Hur mycket man bör så, när man skall så osv!

Men i slutändan skall jag nog kunna skörda nånting iaf! :) Haha! Bara å kämpa på!

Mari sa...

Härligt att höra =) att du fått tillbaka din gnista. Jag tänker så här... ALLA hobbyn får kosta lite pengar, och den här hobbyn är "billig" jämförelsevis med många andra hobbyn =) Vi har många "engångskostnader" (typ krukorna) jorden är det som kostar, fröna fixar vi själva =) byter eller "odlar". Glädjen och känslan man får då man ser allt gro och blomma...:D UNDERBART. Frukten! hmm nu tillhör jag en chiliodlare som inte gillar att äta chili hihi Men jag kan glädja andra med hemma gjort chilipulver. Kram på dig =)

Niklas sa...

De e samma här, har inte ätit alls mycket chili tidigare i livet! ^^ Men desto mer paprika, så jag fokuserar mer på dem nu faktiskt + mildare chili sorter som man tydligen ska kunna äta som dem är till grillat tex!

Tror jag kommer njuta desto mer nästa omgång, när varenda kruka redan är köpt, armaturen finns där osv.. :)

irene sa...

Hej och vad härligt det låter, verkar som om du landat igen... Mysigt med odlandet det kommer du nog alltid att återvända till då du liks börjat se glädjen i det (i generna som sagt) Vill du byta till lite mildare chilisar o paprika så har jag en del... Ha en trevlig vecka hälsar Irene

Niklas sa...

Just nu har jag två paprikasorter och.. två chilisorter som man ska kunna äta som de är ungefär! En ny sort paprika hade varit skoj dock, kaanske.. va har du för paprikor? :)
Tack desamma!

irene sa...

Jag har Sweet Chocolate, Röd spetspaprika, Gul paprika inköpt på Cypern, Big banana red, Yolo Wonder, Marconi Golden, Vit Rotundum, Purple beauty. Fundera på om något kan funka, dom är mellan 10 - 20 cm i storlek. Mvh Irene