lördag 9 april 2011

En sån underbar dag!

Haft en så underbar vårdag idag, så de kan nästan inte bli bättre! Gick ut och kunde gå utan både jacka och tröja, 13 grader i skuggan på dagen och sol, helt fantastiskt skönt! For ut till farmor och farfar och tvättade och servade båda båtarna, sjösatte sen den ena. Sen planterade jag om en röd spansk chili, en Ukrain Sweet och en annan paprika och gav till dem där ute. Min kloka farmor visste precis hur det skulle vara, här skall härdas och grejas.. så härligt å höra! Farmor är 84 tror jag och farfar 90 år! Helt underbara människor på alla sätt, och det bjöds på en stek och underbar brunsås som ingen annan i världen än farmor kan göra, också det underbart!



Såg en mindre hackspett som spelade så stolt på en plåtlåda uppe på en elstolpe, en stor fin ringduva landa på tomten och säkert ett tiotal andra fågelarter därtill! Räddade en fjäril som antagligen vaknat till liv inne i ladan och frenetiskt försökte flyga genom fönsterrutan, fick tillslut ut stackarn som snabbt flög vidare i vårsolen. Man kände verkligen hur livet kom tillbaka i naturen idag med full kraft.. oerhört skön känsla! 

När man trodde dagen var slut så fick jag kronan på verket, en av mina finaste naturupplevelser hittills. Fyra vackra rådjur kom hoppandes över ängen en bit bort, jag utbrast det till farsan och vi frös som två statyer. Tro fasen att dem började gå åt vårat håll, helt lugna. Två av dem skojbråkade lite och tränade nog på att stångas, och tillslut var dem två största så nära så jag kunde HÖRA dem vädra efter vår doft. Otroligt häftigt, dem såg oss aldrig utan bara gick vidare tillslut.. fick se dem länge och väl, helt lugna.. otroligt! 

Nu blir det sängen efter en härlig dag! Ha de fint, imorgon langar jag bilder på våra grymma krokusar! :) /Niklas!

Inga kommentarer: