lördag 9 juli 2011

Hej igen allesammans! (:

Här är jag igen, ber om ursäkt för uppehållet men.. aa sommar osv, sitter väl inte och bloggar stup i kvarten, som tur är! (:

Men, det har hänt grejer! Här kommer bilder!

Hot Waxen.. skördat ett par nu, himla goda faktiskt! :) Har i dem i allt möjligt, haha!


Cayenne, mognar finfint! Hade gärna velat göra mitt egna chillipulver.. hm..


Morötterna, ser också ganska fina ut faktiskt..! :)


Den enda salladsärten som kom upp ordentligt, andra gången jag sådde. Tredje gången (-.-) gick det bättre, och nu har jag en fin rad i alla fall.. (tog bild INNAN jag rensade ogräs också, orutinerat!)


Tomaterna!! Hade nästan gett upp hoppet om dem förut ju, alla var fula och bruna och kass, en bröts av osv osv så jag lämnade dem vind för våg. Slutade plocka döda blad, slutade helt enkelt bry mig.. kolla nu!! :D

Löjligt mycket blommor! Sen bilden är tagen har det faktiskt redan kommit massa små tomater!


Några är såpass, från första blomningen!


Goat Horn som börjar mogna.. hade egentligen inte plats för den men fick ett ryck, och nu blev det såhär bra! Kul!! :)

Kryddlandet växer så det KNAKAR! Ångrar att jag planterade den salvian och citronplantan va den nu hette, men timjan, oregano, gräslök och rosmarin används nästan dagligen, haha! :) Lyckat!


Direktsådd dill.. ja va ska man säga? (:


Så, jag är ganska nöjd med mitt första försök på grönsaksodlandet i allmänhet! Allt har inte gått fullt så bra, vitlöken tex slog inte helt bra ut, några ser OK ut, får väl se hur det blir! Men men, lite svinn får man alltid räkna med, på det stora hela har allt gått kanon om jag får säga det själv! Men än är det mycket kvar, skördande och tillagande, det tänker jag ju lägga upp på bloggen också, såklart! :)

Ni får ha de så gott så länge, så skall jag uppdatera lite tätare nu framöver! /Niklas!

5 kommentarer:

Mari sa...

Kul att det har gått så bra för dig. TOMATERNA...!! jädrans vad roligt och såååå fulla med blom? trots små krukor oxå? Vad är det för sort? låter som en sort som passar mig =). Så här års är jag alltid så dålig på att sköta mina växter =(. Värmen gör ju att man inte orkar något.
Kram på dig och ha en skön sommar / Mari

irene sa...

Ja vilken fart du har i landen o krukorna, jätteläckert ser det ut!! Ha det så bra själv i sommar hälsar Irene

Niklas sa...

Blomkronan: Whippersnapper heter dem, köpte frön på från Örtagården! :) Får se hur mycket tomater det blir av dem bara, men blommor är det gott om! ;) Ja jag är också lite lat nu på sommaren, men har å andra sidan inte så mycket att sköta om! :) Tack för titten och de samma, ha en skön och lång sommar! ;)

Irene: Ja nu har det verkligen tagit fart! :) Allt förändras för var dag som går både ute och inne! Tack desamma!

Lisette sa...

Oj, herregud va blommor i tomatplantorna! Vi som är så stolta över våra, men det är ju ingenting jämfört med dina!!
Härligt, du är duktig du! :)

Niklas sa...

Hoppas de blir tomater på en del av dem också, haha! ;)
Tackar å bockar i alla fall! :)