lördag 25 juni 2011

Första måltiden med egen riktig skörd!

Nom nom nom nom.. (;


Cayenne:

Hungarian hot wax:

 Ej att förväxla med jordgubbar dock.. ;)

Gjorde egen marinad till köttet och åt Hot Wax vid sidan om, både grillad och rå! Utan kärnor och membran smaka den nästan bara paprika, men ändå.. gott liksom! Fortfarande lite omogen, började mogna nu precis men skulle vara god omogen också läste jag så! :)

Tar GÄRNA emot tips på rätter med chili i nu! Gillar ganska stark mat mer och mer nu, och vill såklart använda skörden! Allt från soppor till grillat till tillbehör, och vad man nu kan tänka sig, tar emot alla sorters tips! :)

Ha de fint så länge! /Niklas!

3 kommentarer:

irene sa...

Hej! Så kul med dina mogna chilisar nu!! Gillar den cayennen, bara formen är ju häftig... Tack för titten!! Har också skördat lite men mest paprikor som hade hunnit mogna. Sen hade vi Purple T o Aurora på morgonmacka med stekt ägg o bacon, skivade den och lade under annat. Min man tyckte det var bra sting på den mackan men helt ok att äta.

Inser ju att mot slutet av den här säsongen så måste man nog börja använda/bereda frukterna för man hinner nog inte äta allt direkt!! Salsa o frysa in kanske, men kollar nog på nätet. Du kanske skulle starta en tråd på odla för chilirecept??

Hoppas vädret och chilisarna sköter sig i veckan! Ha det gott hälsar Irene

Bobbo sa...

Fan va roligt, har själv bara knaprat "råa" chilisar än så länge, Hotwaxen börjar bli orange och några andra har varit bra sting i som gröna. Kolla på salsa och chili olja det skall jag prova. Kommer nog torka en del samt även prova att frysa in färska. Hittar jag en billig rök blir det chipotle oxå. Ha det bra

Niklas sa...

Råkar faktiskt va så att jag och farsan byggde en ganska stor ordentlig rök förra året, kanske skall prova att röka dem! ^^

Knaprade i mig en hel rå frukt från Black Pearl igår, jag och två kompisar tog var sin och jävlar vilken hetta och smärta! Hahaha! :)
Ja salsor skall jag definitivt kolla upp nu, tack för kommentarerna!