måndag 18 juli 2011

Oregano!!

Helt otroligt vad en så god växt kan växa!! Skördade en bit idag för att ge timjanen mer plats att växa, och skall försöka torka lite! :)

Så här gick det till:

Sköljde av jord och annat skräp först och främst! Blev en hel del.. och ändå ser plantan där ute nästan orörd ut, hahaha! :)


Sen fick det ligga på papper och torka lite snabbt och uppradat:


Dessa valde jag ut till första buketten..


Väldigt stiligt om jag får säga det själv! :)


Gjorde två till, en hänger ute och två i mitt rum!

(Lite rädd att den högra blev för tät men.. ska se va jag kan göra!)

Känns jätteroligt att ta vara på det man odlat, nästan roligare än själva odlandet! Känns som.. man verkligen gör en fin produkt av det! Hoppas det blir bra nu!

Lite bonusbilder från dagen:

Väldigt, väldigt lång chili? :D


Den har blommat igen och satt massa nya frukter, blivit lite av en ny favorit denna Goat Horn, väldigt glad att jag sparade den! Räkna till nästan 20 frukter nu, i en förhållandevis lite kruka också.. kul!!


Här, äntligen, blommar en riktigt riktigt stark en. Congo Black!


Tomater:


:)


Sen, sist och också minst.. första blomman på ärtplantan har kommit!


EDIT: Gjorde om min lilla ''ristas'' ^^



Hoppas ni gillade bilderna!

Hao de fint! /Niklas!




3 kommentarer:

irene sa...

Hej igen! Ja nu är det nästan skrytvarning ha ha! Skämt åsido så fint det växer o du är duktig på att ta hand om skördarna med... är lite lat själv o går en runda och tar in då man behöver... Mina tomater har inte börjat få färg föränn nu o det är bara Siberia o Tiny Tim. Tycker dom är sena i år...

Niklas sa...

Jo vi plockar också löpande färska saker när man behöver det.. riktigt riktigt gott! :)
Jaså, jag som tänkte testa Tiny Tim nästa år, tyckte dem såg perfekta ut att ha i kruka? :O

irene sa...

OJ här är jag lite sen förstår jag men visst Tiny Tim var helt ok i kruka och har gett mycket frukt med tanke på plantans storlek...även mognat tidigt!! Kan rekommendera den, även tumbling Tom som jag har i ampel på altanen, minns inte om du hade den? Ser du ska ut o resa - trevlig resa o hoppas vädret håller sig ok:-D