tisdag 4 januari 2011

Frölistan, väldigt uppspelt idag! :)

Vaknade och satte mig och tittade lite TV tills hungern kom på allvar, gick då ut i köket för att fixa frukost, och vem ser jag där om inte brevbäraren! Sprang ut i t-shirt och oknutna skor för att titta, och där låg brevet! =D

När jag öppnade brevet blev jag lite chockad, mycket mycket mycket mer än jag bett om, hela 12 (!!) olika sorters frön! Helt otroligt! :)


Så nu har jag totalt 17 olika sorter! =D




Ett ENORMT tack till DIG, om du nu läser det här! :) Såna gester som ger en lite hopp om mänskligheten trots allt! Lovar att vara lika generös mot andra i framtiden! :)


  • Nu har jag en skön blandning.. några riktigt starka, några milda, några paprikor, några ovanliga och några snygga! Riktigt nice!



Så här är listan över fröna!

  • Hungerian Hot Wax, Capsicum annuum.
  • Cayenne, Capsicum annuum.
  • Big Jim, Capsicum annuum.
  • Ukranian Sweet, Capsicum annuum.
  • Habanero, Capsicum chinense.
  • Numex Twilight, Capsicum annuum.
  • Black Pearl, Capsicum annuum.
  • Purple Tiger, Capsicum annuum.
  • Red Spanish, Capsicum annuum.
  • Hot Paper Lantern, Capsicum chinense.
  • Fish Pepper, Capsicum annuum.
  • Goat Horn, Capsicum annuum.
  • And a unknown small yellow one.
Resten är fortfarande okända även för mig pga att etiketterade på insidan, och jag vill inte öppna dem innan planteringen, så det är fortfarande spännande för mig! :)

Enda nackdelen med dagen är att Sverige förlorade i semin idag mot Ryssland i JVM i hockey.. men man kan inte få allt i livet! :) Lämna gärna en kommentar! /Niklas!

8 kommentarer:

Susann sa...

Hej Niklas, vissdt blir amn glad när man fått en lite kommentar :) Har också numex twilight & habanero. Kul att få se de andra att växa upp.
Mina frön är ju satta, dom tänder lampan kl 6 & släcker kl 18. Men nu börjar dom....
ja, lite nyfiken får du ju bli, kommer snart bilder i ett inlägg.
// Tant Susann

Niklas sa...

Jao!
Hoppas på att få ner mina i jorden så fort som möjligt nu, ska bara fixa till riggningen med ljuset osv, hur fan de nu ska gå.. men men! Sen, krukor och jord måste hittas i närliggande butik.. men de löser sig! (:
Ska bli kul sen framöver å se våra sådder växa upp! ;D

Rebecca sa...

Hej! Såg din blogg via odla.nu. Spännande att följa ditt projekt! Själv har jag odlat paprika, satte frön från en köpepaprika i våras. Växte massor och i höstas blommade den. Rotade runt med en tops i blommorna och jag fick faktiskt två frukter! Den ena mognade rätt snabbt så jag åt upp den (mums, vilken känsla) och satte sedan två av de fröna som fanns i. Nu väntar jag på att den andra ska mogna. De nya paprikorna har redan kikat upp ur jorden... :) Som sagt, ska bli roligt att följa ditt pysslande!
/ Rebecca

Niklas sa...

Tjena Rebecca!
Jo jag själv började ju just så mest på skoj, finns lite bilder osv på dem längre bak i bloggen om du inte sett de! Dock växer dem extremt långsamt.. men, gäller väl att vara tålmodig! ;) Ukranian Sweet som jag har köpt och ska så, är en ''vanlig'' paprika, så den hoppas jag mycket på!
Kul att du följer bloggen!!
/Niklas!

Mari sa...

Ja det är det som är så underbart med odla.nu vi ger och tar, till varandra. Jag bytte oxå frö med Tommo. Jag blev så förtjust i dom mörkbladade med lila frukter <3. jag satte mina frön i dag. Tänk på att sådden inte behöver ljus förens efter en-två veckor ca, det är först då plantorna har kommit upp, så spring och köp krukor och jord nu så du inte blir sen med sådderna // Mari

Niklas sa...

Yes, börjar få lite småpanik över det, så slog det till med snökaos här så idag blire inga inköp heller, haha! Sen fick jag ytterligare lite spännande tips som jag skall prova i alla fall.. men får väl ta bussen ner till plantagen imon och köpa de dem har helt enkelt! (:

Jones_deCymru sa...

Hej Nikolas! Hur mar du? I think your small yellow chilli may be an Aji Lemon. Have a look for it! Great blog, tack sa mycket :)
(I learnt a little Svenska when I was younger)

Niklas sa...

Wow dude, were u from?! =D
Ok, we will se when it grows up! Take a look at the update I will put up now, much have happend since last time! ;D
Tack så mycket to you to mate! =D