onsdag 5 oktober 2011

Plötsligt händer det..

Varit mer eller mindre stillestånd på odlarfronten här hemma väldigt länge nu, men igår rasslade det till! Mina övervintrande plantor i köket hade fått en massa löss och skit så jag passade på att skörda all frukt och att torka och mala Goat Horn-frukterna! Sen åkte plantorna in i duschen och fick både vatten och såpblandning i riktliga mängder över sig.. hoppas att det skall hjälpa en stund i alla fall..

Bilder till folket:

Goat Horn, lite Big Jim och lite Hungarian Hot wax tror jag med! Ca.. 6 timmar i ungen, ca 50 grader!

Min Congo Black planta sen! Tappat lite löv sen sist men ändå helt OK än så länge..

Kan inte vara annat än nöjd!


Mitt lilla Habanero-träd! Hahaha!

De blev frukt på den tiiiill slut.. skönt!

En jävligt härlig syn! Sådda 7 Januari, skördade 5 Oktober! Hahaha, jisses..



Så, det blev frukt även på mina starka kineser tillslut!

Då återstår bara en sak, nämligen en uppmaning till er läsare:

Släng gärna iväg en kommentar nu med tips på vad jag skall göra med dessa starka rackare! Har helt klart tänkt göra lite olika såser, så hemskt gärna tips på såser, men tar hemskt gärna emot alla sorters tips!

Mvh Niklas! :)

6 kommentarer:

habanero sa...

Hej Niklas!

Jag snubblade över en del mexikanska recept som jag tycker verkar OK. Kanske du hittar något här: http://www.redsalsagreensalsa.com/

Hälsningar
Mats

Niklas sa...

Tack för tipset, skall definitivt testa lite recept där ifrån! :) Tack! /Niklas!

Susann sa...

Jag provade att köra en del av mina i matberedaren till typ flingpulver. Blev en stark god krydda.
De sista ligger på torkning & kommer oxå att malas. kan ju bli fina presenter när man inte kommer på ngt annat.

Bobbo sa...

Inte testa denna själv än.

ca 12 pepparfrukter - chilifrukter av valfri sort - blanda ex. 8 röda jalapeno med st av starkare sort
1 dl råsocker
2 klyftor vitlök
1 dl vitvinsvinäger
2 dl vatten
1 tsk salt

Så här lagar du Hemgjord chilisås:

1. Sätt ugnen på grill.
2. Skär bort fästena. Hacka chilifrukterna grovt och lägg i en ugnspanna. Kärnorna kan vara med.
OBS använd gärna plasthandskar eller en liten plastpåse så att du ej rör vid chilifrukterna och
sedan petar dig i ögat - för då svider det en del.
3. Skala och hacka vitlöken grovt. Lägg med chilifrukterna.
4. Rosta chilifrukterna i ugnen i ca 10 minuter tills de börjat få lite färg men ej blivit brända.
5. Ta ut och häll i en stor tjockbottnad kastrull. Tillsätt sockret och smält det så att det blir
ljust brunt.
6. Häll på vinäger och vatten. Det fräser rejält men slutar snabbt.
7. Låt koka utan lock tills sockret löst sig. Ta av från spisen.
8. Mixa med en stavmixer eller kör allt i en mixer till en slät chilisås. Tillsätt salt och låt
såsen kallna.
9. Förvara chilisåsen i kylen, förslagsvis i en glasburk eller flaska.
10. Chilisåsen håller sig i flera veckor.

Niklas sa...

Susann: Ja torka och göra flingor/pulver har jag redan testat, riktigt nice är det, och gott blir det också! :)

Bobbo: Tack för tipset!! :D Den får man nog testa alltså! Spar den i alla fall! ;) Tack!

Mari sa...

Niklas, vilka läckra plantor och frukter du fick ihop här... synd att du inte spara några plantor.

och så måste jag passa på och tacka Bobbo för receptet =). Det ska jag testa i höst.