måndag 15 augusti 2011

Torkningstider!

Det var moget igen på plantorna så jag tog tillfället och försökte mig på att torka dem i ugnen:

Cayenne:


Goat Horn (16 cm lång):



Resultatet av skörden:



 Min favoritbild på odlingstemat hittills: 


Delade, och tog vara på lite frön för byte och försäljning:


Redo för ugnen:


Jag slängde in dem i ugnen och de fick stå i 50 grader i ca.. fem timmar, då var Cayenne knastertorra. Resten fick gå längre men blev aldrig helt torra, så dem får en omgång till innan det blir dags för att försöka göra någon form av pulver/flakes/what ever av detta! :)

En skål torkad Cayenne, lukta fantastiskt:


Bonusbild, åter igen en skytbild. Vit morot:


Om jag ''tar ett steg tillbaka'' och tittar på resultatet redan nu av mina odlingsförsök måste jag säga att jag är mer än nöjd! Lärt mig massor under året och att få ha en hel näve med egenodlad Cayenne är mer än jag hoppades kunna lyckas med! Väldigt kul! 

Skall sortera fröer i mindre portionspåsar nu och sen tänkte jag slå till och starta en frötråd på Odla om ingen annan hunnit före! Sen skall de torkade chilifrukterna bearbetas med, allt kommer upp på bloggen!

Tack för mig så länge! :) Peace out!



1 kommentar:

Susann sa...

Fina chilibilder ! Chilifrötråden hade varit kul :)
Ha det gott