fredag 18 februari 2011

Problem i paradiset? ^^

En av plantorna har börjat få små hål i ett av bladen, och börjar få nån liten tendens i det andra i samma par.. vad tror ni som kan om detta? Inte sett röken av nån insekt eller så, tittat med förstoringsglas tom! ^^ Meen, bladen har varit lite skitiga efter allt omplanterande.. kanske kan ha varit det som gjorde de?


Resten växer så det knakar verkar det som, iaf under belysningen! :)

Odlingens gigant, Ukrain Sweet:

Odlingens snygging, Purple Tiger:

Även denna Hot Paper Lantern växer på fint faktiskt! Kul! :)

Sådde några spetspaprika och några ''Romeropaprikor'' eller vad dem nu hette, frön från köpa frukter iaf och dem grodde väldigt väldigt bra och snabbt.. här är dem nya småttingarna (även sått tre krukor tomat där till vänster, Whippersnapper från Örtagården.. ska bli kul se):

Här är resterande förmågor som inte fått stora krukor än, inte riktigt stora nog tycker jag! GODA nyheter idag iaf, min enda hyfsade lilla Habanero har äntligen kommit ut med roten ur torvbricketen, så den skall väl få jord nu så fort som möjligt! HOPPAS på den! :)

Bonusbild på min favoritmat att laga när jag är ensam hemma och får laga själv.. potatis och purjolökssoppa, med bacon! Kanske slänger upp recept och tillvägagångssätt här nån dag framöver! (;


Nu skall jag ut i solen och njuta, för solen värmer väldigt bra nu trots minusgrader ute. Märks att våren är på väg! Ha de gött sålänge /Niklas!


7 kommentarer:

Susann sa...

Hoppas det inte är ngt litet djur som gjort hålen. En annan är ju också nybörjare, då blir man ju som en svamp & suger åt sej allt.
Du är ju himla duktig att fota & skriva. Så, japp det får bli en uppdatering idag.
Ha det gott med din soppa, här blir det pasta men räkor & chili (nu längtar man tills ens egna chillisar kan skördas)
// Tant Susannn

Niklas sa...

Nja blev lite orolig men.. jag tror inte de asså, inte sett en tendes till djur på bladen!
Jaså, får spana in din blogg nu då! ;) Ha de gött!

billan sa...

Kul...nu att hitta en till chilepepparvän:)
Lägger till dig på min blogglista.
Må så gott!

Niklas sa...

Tack desamma, klicka snabbt på ''Följa'' på din blogg! ;)

Bobbo sa...

Soppan såg riktigt god ut, du får gärna lägga upp receptet :) Hoppas att det inte är bugs på dina plantor det skulle vara trist.

Bell sa...

Wah, jag har med 2 plantor med några liknande blad! Är med orolig över vad det kan va :/ Har du fått något svar om vad det är?

Annars växer det på bra här hemma :D

Niklas sa...

Nä asså hålen har inte blivit värre så jag tror på att de va smutsen som va på bladen, kanske näringen i P-jorden som gjorde att det brände!
Ja men då kommer ''receptet'' framöver, är så enkelt så.. :)
Nu lägger jag upp en ny bild för nu har jag sett nått spännande här!