söndag 10 juni 2012

Trött på't!

Ständig blåst, ca 12 grader och regn. Nu är jag trött på't. Nästa säsong blir det mycket, mycket mindre chili och mer av annat som faktiskt klarar av klimatet jag bor i. Så enkelt får det bli. För nu är jag trött på avbrutna stammar och ledna bladtappande plantor.
 Jag har hittat massor med gammalt växthusglas, som jag eventuellt kommer bygga något av. Eller så kanske jag köper ett växthus. Nu eller många år framöver, vad vet jag, men tills dess kommer jag ge upp chili-odlandet i den omfattning jag nu har det. Några plantor inomhus i lämpliga fönster och kanske några ute, men inte 20 stycken på altanen som det är nu, som inte ger annat än besvikelse för det mesta.

Jag vet mycket väl att man ofta stöter på såna här dalar i odlandet, men det är ganska tydligt att det jag gör inte fungerar som jag vill, och då kommer jag istället göra någonting annat. När jag väl får mitt växthus, någon gång i livet, kommer jag säkert åter ha 20 plantor.

Det jag däremot fokuserar på nu är de plantor jag har inne, och att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna jag kan. Därefter skall jag övervintra dem, och förhoppningsvis få mer än nog skörd nästa år, trots mycket färre plantor.

Säkerligen kommer glädjen tillbaka och jag kommer säkert ha stor behållning av mina 20 plantor där ute, senare på sommaren. Men det räcker tyvärr ej för min del.

Nu får det fan va nog! ^^

/Niklas!

5 kommentarer:

Josefine sa...

Jag förstår dig. Hoppas det blir roligare snart bara! Själv är jag bisarrt sugen på att odla bondbönor. Tyvärr har jag ingenstans att göra det dock. >:(

Niklas sa...

Hej!

Ja du, bondbönor har väl odlats i detta sketklimat i generationer, så de lär väl gå utmärkt!
Ska nog så lite såna saker jag med! Har iaf sockerärtor jag kan så..

Anonym sa...

Vad tråkigt Niklas. Trots att jag har växthus,delar jag dina känslor. När det är svinkallt ute är det inte mycket bättre i växthuset. Nu när vi har haft varmare väder ser jag att mina chiliplantor har drabbats av massvis med små, vita flygande saker. Straffen för att jag var bortrest i en vecka.
Jag ska kämpa på men nästa år har jag lovat mig själv att satsa på några få plantor och sköta om dem bättre.
Hälsningar från Uppsala
Ramona K

Anonym sa...

Jag prova din "grej" med att låta chillisarna stå ute utan påverkan. Satte ut dem i början på maj! Tycker det kommer fint, de cayenne och hungarian yellow kan jag strax skörda första av.. Du kanske har det kallare hos dig? Men det är super tråkigt med vädret! Inget tar sig som vanligt! :(

Niklas sa...

Anna: Jag kan också snart skörda flera olika sorter. Det blev bättre med tiden, men jag är fortfarande inte helt nöjd!
Saknar ett växthus.