lördag 17 september 2011

Höststädning idag på ägorna! :)

Hej!

Får ursäkta inaktiviteten på bloggen men.. det har inte funnits så värst mycket att skriva om! Idag dock, har det hänt grejer! Jag har nämligen slängt en massa av mina kärleksfullt uppfostrade chili- och paprikaplantor på komposthögen! Riktigt kalla nätter och.. de faktum att jag inte har nån anledning att ha kvar dem då dem vissnat halvt och inte bar frukt gjorde att jag städade bort dem, så det ser hyfsat ut för grannarna osv! ^^

Skar i hjärtat att dessutom ta ut min Big Jim som stått inne och kasta den, grön och fin som den var. Men, det var för ett riktigt bra ändamål då jag gjorde plats för denna skönhet:

Congo Black!




Skall nämligen först och främst låta frukterna mogna på den och sen försöka övervintra den! :) Den stod tidigare i en 10 liters spann och nu planterade jag om den i en sån vanlig svart kruka. Hoppas den skall klara sig, fått höra att den sortens chili ska bli bra år 2 dessutom! 

Sen drog jag även upp tre morötter till denna lördags underbara fisksoppa, kändes riktigt härligt att kunna gå ut och hämta i sitt eget lilla land, och morötterna måste jag säga har gått över förväntan! Har fått beröm av folk för dem till och med, haha! Vissa är väldigt stora!

Och, på tal om odlingsland så har jag idag fått en suveränt snilleblixt för nästa år!! Nämligen att gräva upp en plätt ute på landet, hos min farmor och farfar. Där har det en gång i tiden funnits ganska omfattande odlingar, två stooora växthus etc etc, och jag tänkte återupprätta en liten liten del i alla fall, sätta vitlök nu i höst och så får vi se vad det blir mer. För vitlöken var en besvikelse idag, men med dessa förutsättningar kan det bli riktigt bra.

Skall även testa att odla chili på friland där ute, ska bli riktigt spännande! :D

Ser som ni förstår med stor glädje fram mot nästkommande säsong! 

/Niklas!

7 kommentarer:

Mari sa...

Vad kul att höra att du planterar för ett år till med odling =) Du var ju så trött på allt i våras ;-). Tänk på att inte börja för tidigt i vinter bara, så du hinner tröttna innan våren kommer ingen, det är lätt att år efter år göra samma tabbe, och börja förtidigt och så förmycket som man inte kan kasta...
Vad fin din Congo Black är, hoppas övervintring går bra.
Kramis Mari

billan sa...

Så glad jag blir över din odlar-entusiasm! Jag har lite mer utrymme än du och skördar nu min chilepeppar för kung och fosterland....
Din Congo Black liknar väldigt mycket min Chocolate Scotch Bonnet...den har jag övervintrat ett par år och frukterna är bautastora i år och så många!
Må så gott!

Niklas sa...

Blomkronan: Absolut en av de största lärdomarna, att jag började för tidigt i år! Förlorade faktiskt på det skördmässigt också för dem fick stå ute för tidigt, tog skada av de och satte ingen frukt på jättelänge! Så man lär sig allt! ;)

Billan: Ja de e kul, tror det ligger i blodet på mig från farmors sida! ;) Hon e nog glad för det också skulle jag tro! Ja jag har hört att dem skall bli bra sitt andra år, hoppas på de! :) Ha de så bra!!

Andy sa...

Lycka till med övervintringen! Hur kommer du göra mer i detalj? Inne eller ute? Klippa ner?

Niklas sa...

Tja!

Jag kommer låta dem stå i sitt söderfönster och inte göra nått mer med dem faktiskt, inte klippa ner eller så! Låta dem vissna ner lite och sen beskära på våren! Fick det tipset och det är det jag tänker testa! (:
Mvh Niklas!

Andy sa...

Låter bra! Lycka till! Har bara lyckats övervintra någon enstaka. De verkar angripas lätt av skadedjur på hösten.

irene sa...

Ja den var snygg, förstår du vill prova att ö-vintra den! Mvh Irene